Høgskolen i Buskerud 2010
Kreativ og effektiv markedsføring var tema på årets nasjonale markedsføringskonferanse ved Høgskolen i Buskerud
Den fjerde Johan Arndt-konferansen i markedsføring ble holdt på Høgskolen i Buskerud, Campus Ringerike, og Sundvolden Hotel 7. til 8. juni 2010, og var en suksess. Det var rekordmange som var meldt på og like mange valgte å møte opp. Temaet var kreative konsumenter og lønnsomme markedsinvesteringer.
Årets ”key note speaker” var Page Moreau fra University of Colorado, Boulder, som la frem sin undersøkelse om skreddersydde produkter. Trenden vitner om en fremtid der kunden mer og mer ønsker å være med i prosessen og bestemme selv utforming av produktet (co-design) Enda viktigere, de er villige til å betale en premium pris for dette. Det er to viktige faktorer som spiller inn; kognitive og produktive. Hvor flink tror man at man er til å designe? Hvor mye innsats er man villig til å legge i det? Når det er til seg selv, vet man hva man vil ha (iallefall til en viss grad) og har en relativt stor sjanse til å bli fornøyd med produktet. Når det er til noen andre, står man på mer ustø grunn. Man er redd for å ta feil valg og for å lage noe mottaker ikke liker.
Moreau undersøkte hvordan holdninger til skreddersøm er dersom konsumenten skal bruke produktet som gave, med veske som eksempel. Vil de fremdeles betale mer? Det som var interessant var at de som laget vesken til noen andre, ble mindre fornøyd med det endelige resultatet enn de som laget til seg selv. Til tross for dette var de villige til å betale mer for gaven. Et annet viktig poeng er at konsumenten gjerne vil at mottaker får vite om all blod, svette og tårer som ligger bak gaven, uten å si det direkte. Dette er nok også grunnen til at man betaler mer for skreddersydde merkevarer til seg selv enn til andre. Man vil selvsagt ha anerkjennelse for designet selv!
Professorene Sigurd V. Troye og Magne Supphellen (Norges Handelshøyskole) fulgte opp med en omfattende studie av ”co-production” som illustrerer at kundenes medvirkning i bruken av produktet øker kundetilfredshet, med utgangspunkt i ferdigretter fra Toro. Begge foredragene viser at det er viktig at markedsførere i større grad tilrettelegger for kundenes medvirkning i design og tilpasninger av produktet, både før og etter kjøp.
Relasjoner
Det var mange interessante bidrag i år og mye handlet om kundens ønsker om å bidra og deres relasjoner til merker, foreksempel gjennom sosiale medier. Fred Selnes fra Handelshøyskolen BI la frem en ide som Johan Arndt var opptatt av i sin tid, at vi må bort fra den tradisjonelle tankegangen med marketing mix, og heller se på kunder og relasjoner. På denne måten får man en mer effektiv markedsføring. Da Arndt sa dette til Philip Kotler utbrøt han: Ja, hvis du har rett i det du sier må jeg skrive om alle lærebøkene mine. – Ja, det må du, svarte Arndt. Det så forøvrig ut til at det var mange tilhengere i salen som ikke helt var klare for å gå bort fra klassisk marketing mix som utgangspunkt til fordel for dominans av empirisk og analytisk-drevet relasjonsmarkedsføring.
Kåre Sandvik fra Høgskolen i Buskerud fortalte om undersøkelser av hvorvidt regnskapstall er bedre enn ledernes vurdering, der resultatene viste at man egentlig kan bruke begge delene. Det er imidlertid et poeng at markedsføringsforskning kobler seg på etablert mål om bedriftsytelse og lønnsomhet for å øke sin relevans innen strategi og om fagets bidrag til bedrifters verdiskapning.
Pølsepusher og lange taler
Ellers er det verdt å nevne at Hønefoss sin egne pølsepusher fra Leiv Vidar kom innom og ga pølser til deltakerne, noe som ble satt pris på. Mer mat (og tilhørende drikke) ventet deltakerne på Sundvollen hotell på kveldstid. Gjestene fikk underholdning av både kokken som ga en lang tale om Andreas og alle varene de fikk av denne lokale bonden, samt Kåre Sandvik som tok rollen som toastmaster og holdt innlegg som ble lengre og lengre, men også mer og mer underholdende, utover kvelden…
Doktorgradskurs
I forbindelse med konferansen ble det holdt et doktorgradskurs i Creativity Research, der Professor Moreau var kursleder. Sander Sværi, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Karlstad og høyskolelektor ved Markedshøyskolen, var meget fornøyd med både konferanse og kurs.
– Jeg er med på kurset fordi jeg har lyst til å lære noe interessant som er litt utenfor området jeg driver med. Kurset er mye relatert til forbrukeradferd og markedsføring, men det som handler om kreativitet er nytt for meg, så jeg ser frem til å lære mer om dette. Det er hyggelig å møte folk man kjenner fra før, men også å treffe andre innenfor fagområdet. Johan Arndt-konferansen er noe vi vil prioritere å besøke videre fra Handelshøyskolen.
Priser
Årets NKB-pris for beste paper gikk til Jon Bingen Sande, Handelshøyskolen BI, og Sven A Haugland, Norges Handelshøyskole, for bidraget Detailed contract drafting in industrial buyer-supplier relationships: consequences of misaligned governance.
Årets NKB-pris for beste doktorgradsarbieide gikk til Ali Faraij-Rad, Handelshøyskolen BI, for hans arbeid med tittelen The Impact of Negative Online Reviews: When Does Reviewer Similarity Make a Difference?
Nytt av året var Formidlingsprisen, finansiert av Høgskolen i Buskerud som ledd i å sette fokus på undervisningsinnovasjoner innen markedsføringhØGhH. Høgskolen i Buskerud har utdannet lærere til økonomifag i videregående skoler og høgskoler siden 1967 og har fortsatt markedsføring som viktig valgretning på sitt tilbud inn Praktisk-pedagogisk utdanning. Formidlingsprisen 2010 gikk til Tarjei Alvær Heggernes for hans arbeid med tittelen Bruk av bloggbasert læringsnettverk i undervisning ved Høgskolen i Bergen.
Vi gratulerer alle prisvinnerne!
Ønsker NHH lykke til i 2011
Konferansen har vært samlende på høgskolens markedsføringsmiljø og det er viktig med prosjekter som Johan Arndt konferansen som involverer hele fagmiljøet for å styrke samhold og stimulere til felles idémyldring. Et felles prosjekt avler som kjent ofte flere nye prosjektideer som vil bli fulgt opp fremover.
Kåre Sandvik og Pia Gulbrandsøy pustet lettet ut på vegne av arrangørene etter to begivenhets- og kunnskapsrike dager, der alt gikk knirkefritt. Samtidig var de glade for å kun være deltakere på neste års konferanse på NHH, som også feirer 75 års jubileum i 2011.
Årets arrangørkomité:
Pia Gulbrandsøy, Kåre Sandvik, Birger Opstad, Marit Engeset, Cathrine Trelease, Izabela L. Sandvik og Bjørn Ove Grønseth
Sponsorer:
Program
Johan Arndt Conference, NHH, June 11-12, 2015
CONSUMERS AND THE MARKET SYSTEM
Thursday, June 11th | ||
9.00-9.45 | Registration | |
9.45-10.00 | Welcome by the JA Committee 2015:NHH-Professors Leif Hem, Ingeborg Astrid Kleppe, and Sigurd Troye | |
10.00-10.45 | Key note speaker “Responsible Consumers” Professor Markus Giesler, Schulich School of Business, York University, Toronto Giesler’s website: http://markus-giesler.com/ Markus Giesler’s work focus on market system dynamics and design, and has been published in top-tier academic journals such as the Journal of Consumer Research and the Journal of Marketing, and profiled by, among others, the New York Times, Time Magazine, Financial Times, Fast Company, and Marketing Magazine. His weekly marketing column appears at the Huffington Post. | |
10.45-11.00 | Refreshment break | |
11.00-12.15 | Presenters Professor Diane Martin, Aalto University “Sustainable Marketing” Professor Ove Jakobsen, Bodø «Ecological Economics» Diane’s passion for the natural environment and the Earth’s wild places has led her to reexamine marketing in the context of sustainable practices. In her recent textbook, Sustainable Marketing,Diane brings the power of marketing to the problem of how to remain competitive while restoring the Earth’s natural capital and creating greater wellbeing for a global population. Ove Jakobsen is professor in Ecological Economics at Bodø Graduate School of Business, University of Nordland, where he is leader and co-founder of Centre for Ecological Economics and Ethics. He has published a great number of books and articles in ecological economics and ethics nationally and internationally. | |
12.30-13.30 | Conference lunch and mingling | |
13.30-14.15 | Panel discussion with questions from responsible consumers in the audience How can consumers and marketers co-operate in the production and consumption of sustainable marketplace practices? Panel: Giesler Jakobsen Martin | |
14.15 –14.30 | Refreshments | |
14.30 –15.45 | Parallel paper session | Parallel paper session |
19.00 | Conference dinner | |
Extra-curricularactivities J | Combine the conference with the music festival Bergenfest:http://bergenfest.no/?gclid=CjwKEAiAx4anBRDz6JLYjMDxoQYSJAA4loRmsHDi4u1Y270axGsU1hn_4NRecvOKhXuoNe6ncRJxKBoC93jw_wcBWhite night outdoor concert with Patti Smithor before dinner Concert with Grammy winner Sam Smith | |
Friday, June 12th | ||
9.30-11.00 | What is going on under the Umbrella of Center for Service Innovation Facilitator: Director of Partner Relationships Annita Fjuk 09:30-09:45 Innovation for customer value added (Annita Fjuk) 09:45-10:05 Customer engagement with dull services: An experimental study of regulatory fit in social media (Per Egil Pedersen & Birgit Solem) 10:05-10:25 Self-service innovation and digital trust (Siv Skard) 10:25-10:45 Business model innovation (Tina Saebi) 10:45-11:00 Experience centricity – implications for organizational culture (Annita Fjuk in dialogue with Tore Hillestad) | |
11.00-11.15 | Refreshment break | |
11.15 12.00 | Parallel paper session | Parallel paper session |
12.00- 12.30 | Closing plenary session Professor Leif Hem Post doc Siv Skard Professor Sigurd Troye | |
12.45 | Closing lunch |